خدمات بازرگانی

خدمات بازرگانی، واردات و صادرات کالا

۳۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

اطلاعیه جدید برای ثبت‌سفارش

 شرایط جدید ثبت‌سفارش برای تجاری که همزمان مجوز استفاده از کارت بازرگانی و مجوز فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را دارند، مشخص شده است. سامانه ثبت‌سفارش طی اطلاعیه‌ای در ۲ بند، الزامات جدیدی برای واردات کالا به مناطق آزاد و واردات به سرزمین اصلی را اعلام کرده است که در بخشی از آن تاکید شده است، فعالان اقتصادی باید برای انجام ثبت‌سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه تجاری با نقش بازرگان حقیقی و حقوقی (منطقه آزاد یا ویژه) اقدام کنند.



درهفته گذشته ضوابط، نحوه ثبت‌سفارش کالا و چگونگی تخصیص ارز در مناطق آزاد اعلام شد. در این بخشنامه که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، مقرر شد که تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و شرکای خارجی از طریق سامانه ثبت‌سفارش مورد تایید دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به ورود ماشین‌آلات، تجهیزات، اقلام واسطه‌ای و سایر امکانات موردنیاز در طرح‌های تولیدی اقدام کنند. همچنین در این ابلاغیه تاکید شد که با توجه به استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد، ورود کالا از خارج از کشور به محدوده این مناطق بر مبنای قوانین و مقررات و رویه‌های متعارف قبلی صورت بگیرد. بر اساس ضوابط ثبت‌سفارش کالا و تخصیص ارز در این مناطق، مقرر شد که ورود کالا از خارج از کشور به مناطق آزاد منعی نداشته باشد. همچنین خروج کالا از این مناطق مطابق با رویه‌های حاکم بر مبادی گمرکی در سرزمین اصلی صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر، تعیین شده است که گمرک ایران در همکاری با مناطق آزاد کنترل‌های لازم را انجام دهد. همچنین فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید براساس قوانین، مقررات و ضوابط حاکم بر این مناطق نسبت به ثبت‌سفارش خود در سامانه توسعهتجارت اقدام کنند.

اما در راستای تکمیل دستورات و مقررات ثبت‌سفارش در مناطق آزاد، سامانه ثبت‌سفارش در اطلاعیه‌ای شرایط جدیدی را اعلام کرده است. براساس این اطلاعیه کلیه بازرگانانی که همزمان مجوز فعالیت تجاری از سوی اتاق بازرگانی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای‌َ آنها صادر شده است ملزم هستند که ثبت‌سفارش خود را در دو حالت با نقش مربوطه انجام دهند. سامانه ثبت‌سفارش در این اطلاعیه با تشریح این دو حالت برای تجار تصریح کرده است: فعالان اقتصادی باید جهت انجام ثبت‌سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه تجاری با نقش بازرگان حقیقی و حقوقی (منطقه آزاد یا ویژه) اقدام کنند. همچنین در حالت دوم، تجار باید جهت انجام ثبت‌سفارش برای واردات کالا به سرزمین اصلی (واردات از خارج از کشور به سرزمین اصلی یا واردات از مناطق آزاد و ویژه به سرزمین اصلی) مانند مورد قبلی با نقش بازرگان حقیقی یا حقوقی اقدام کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

جزئیات معافیت از پرداخت ما‌به‌التفاوت ارزی

 جزئیات گروه‌های کالایی مشمول معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی برای ترخیص از گمرکات، در قالب ۳ گروه کالایی اعلام شد. به‌دنبال اصلاح بند ۵ بسته ارزی که هفته گذشته رسما از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت اعلام شد و به تصویب دولت هم رسید، اکنون جزئیات کالاهایی که شامل معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی هستند، مشخص شده‌ است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، این کالاها در ۳ دسته «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «مواد اولیه وارداتی» و «مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی» برای برخورداری از این نوع معافیت تعیین شده‌اند. همچنین در بخشی از این مصوبه به وظایف بانک مرکزی در این زمینه اشاره شده است که براساس آن بانک مرکزی مکلف است نرخ ارز تامین شده برای هر گواهی را در زمان تعیین منشا‌ ارز و ارسال اطلاعات به گمرک ایران و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قبل از ترخیص اعلام کند.

 بسته جدید ارزی که حدود ۲ هفته پیش از سوی رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد با استقبال فعالان اقتصادی همراه شد و بخش خصوصی اجرای سیاست‌های جدید ارزی را به‌عنوان ضرورتی برای ساماندهی بازار ارز عنوان کردند. اما یکی از بخش‌های این سیاست یعنی بند ۵ بسته ارزی که به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی کالاهای وارداتی برای ترخیص از گمرک مرتبط بود، مورد انتقاد فعالان قرار گرفت تا جایی که نسبت به اجرای آن اظهار نگرانی کردند و حتی رئیس اتاق ایران عنوان کرد که اجرای بند مذکور در شرایط فعلی، خسارات‌ جبران‌ناپذیری را به واحدهای تولیدی و صادراتی تحمیل خواهد کرد.

اما اکنون هیات وزیران جزئیات اجرایی معافیت‌ها از بند ۵ ارزی را در ۳ گروه تشریح کرده است. گروه اول معافیت‌ها شامل، ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و طرح‌های مرتبط با هر یک از دستگاه‌های اجرایی می‌شود که با تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط شرایط معافیت آنها امکان‌پذیر است. در گروه دوم مواد اولیه وارداتی، ‌قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌گذاری می‌شود حضوردارند که البته با تشخیص وزارتخانه مربوطه شامل معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی می‌شوند. در توضیحی برای گروه دوم کالایی تاکید شده که ترخیص موارد ذکر شده منوط به اخذ تعهد از واردکنندگان توسط گمرک مبنی بر ارائه اسناد و مدارک مثبته ظرف یک‌ ماه به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای اطمینان از رعایت قیمت‌گذاری و توزیع کالا در شبکه تعریف شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزامی است.

اما گروه سوم به مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی که مشمول قیمت‌گذاری با ارز رسمی هستند اشاره دارد که با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند شامل معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شوند. در تبصره‌ای برای گروه سوم معافیت‌ها تصریح شده که ترخیص موارد فوق منوط به اخذ تعهد از واردکنندگان مبنی بر ارائه اسناد و مدارک مثبته ظرف یک ماه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اطمینان از رعایت قیمت‌گذاری و نیز توزیع کالا در شبکه تعریف شده وزارتخانه متبوع الزامی است.

همچنین در بخش دوم این ابلاغیه به وظیفه بانک مرکزی در مورد کالاهای مشمول معافیت از پرداخت معافیت ارزی اشاره شده است. بر این اساس بانک مرکزی مکلف است نرخ ارز تامین شده برای هر گواهی را در زمان تعیین منشأ ارز و ارسال اطلاعات به گمرک ایران و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قبل از ترخیص اعلام کند. همچنین بانک مرکزی مکلف است از کلیه واردکنندگان کالاهایی که تا زمان ابلاغ این تصویب‌نامه، ارز آنها به‌صورت بانکی یا در سامانه نیما تامین شده و ترخیص آنها صورت نپذیرفته (به جز کالاهای موضوع بند ۱ این تصویب نامه و استثنائات) قبل از ارسال اطلاعات منشا ارز به گمرک ایران نسبت به اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز زمان پرداخت و نرخ ارز در بازار دوم اقدام کنند و ضمن واریز به حساب خزانه کل کشور، مراتب را برای ترخیص به گمرک اعلام کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

بانک «HSBC» نرخ بهره را افزایش می‌دهد

سخنگوی بزرگترین بانک بریتانیا گفت: نرخ بهره را در ماه سپتامبر افزایش خواهد یافت

سخنگوی اچ‌اس‌بی‌سی گفت: این بانک قصد دارد که در ماه سپتامبر نرخ بهره را برای برخی از حساب‌های پس‌انداز و وام‌های نرخ بهره تغییر پذیر بریتانیایی افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز،این اقدام اچ‌اس‌بی‌سی، به دنبال تصمیم بانک مرکزی انگلیس برای افزایش نرخ‌های بهره اتخاذ شده است. در حال حاضر اچ‌اس‌بی‌سی به عنوان دومین بانک بزرگ بریتانیایی است که این تغییرات را برای سپرده‌گذاران و وام گیرندگان اعمال خواهد کرد.

بر همین اساس بانک اچ‌اس‌بی‌سی نرخ بهره حساب‌های پس‌انداز تا ۰.۱ درصد را افزایش خواهد داد و این افزایش برای حساب پس‌انداز کودکان تا ۰.۲۵ درصد در نظر گرفته خواهد شد. همچنین نرخ بهره تغییر پذیر با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۴.۱۹ درصد و ۵.۲۵ درصد خواهد رسید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رامین مهرانور

ورود شرکت‌های جدید کشتیرانی خارجی به کشور

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بسته های حمایتی برای شرکت‌های کشتیرانی در نظر گرفته شده است که باعث شده علاوه بر شرکت‌هایی که در دوران تحریم‌های گذشته با ایران کار می‌کردند چندین شرکت جدید خارجی هم برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کنند.



چند شرکت بیمه‌ای که در بازار آمریکا فعالیت می‌کردند اخیرا از ادامه فعالیت در ایران خودداری کرده اما چندین شرکت دیگر که بازارهای کوچکی در کشور آمریکا داشتند هنوز علاقه‌مند به کار در ایران هستند و تعدادی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی هم که در بازارهای آمریکا کار نمی‌کنند برای فعالیت در بازار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: در باره شرکت های کشتیرانی هم سازمان بنادر با مشوق هایی مثل حذف ده درصد حق پرچم باعث شده تا شرکت‌های خارجی برای ادامه فعالیت در ایران و بحث ترانزیت کالا از کشور علاقه بیشتری داشته باشند.

حسن زاده درباره سازوکار پرداخت دستمزد های ارزی دریانوردان گفت: دریانوردان همیشه به صورت ارزی دستمزد دریافت می‌کردند و البته درآمد‌هایشان هم در خطوط کشتیرانی ارزی بوده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که با توجه به ارز آوری این بخش با چالش جدی برای پرداخت دست مزدها رو برو نباشیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نحوه تامین سوخت شناورها افزود: کشورهیچ مشکلی برای تامین سوخت مورد نیاز شناورها ندارد اما با توجه به مصوبه هیئت دولت و تعیین ۲۵ قلم کالا که امکان دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارند مشخص است که ارز مورد نیاز برای تامین سوخت شناورها باید از سامانه سنا و نیما تهیه شود که این خود باعث افزایش قیمت سوخت خواهد شد و سازمان بنادر موظف به تمکین به شرایط جدید است.

محمد علی حسن زاده ضمن تاکید بر حمایت سازمان بنادر از صادرات هم گفت: سازمان بنادر و کشتیرانی یکی از حامیان اصلی صادرات در کشور است و تنها در سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان تخفیف به صادر‌کنندگان و سرمایه‌گذاران اعطا کرد و و امثال هم نه تنها تخفیفات سال گذشته پابرجاست که تعداد بیشتری تخفیف هم برای صادرات به صادرکنندگان داده خواهد شد. سازمان بنادر مصمم است در حوزه صادرات در آنچه در توان دارد هزینه کنند تا تجار بتوانند به بازارهای صادراتی ورود کنند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره قرارداد طرح توسعه چابهار با کشور هند افزود: مدتی است که آمریکا در حال فشار به کشور هند است تا از قرارداد طرح توسعه چابهار در ایران خارج شود البته این قرارداد هم برای کشور افغانستان و هم برای کشور هند از نظر راهبردی و اقتصادی قرارداد مهمی است و در حالی کشور امریکا سعی در خارج کردن هند از قرار داد چابهار دارد که این بندر یکی از ورودی های اصلی کالا به افغانستان است و عدم راه اندازی ان با ادعای علت حضور امریکا در افغانستان برای توسعه این کشور در تناقض است.

وی افزود: قرارداد طرح توسعه چابهار با کشور هند یک قرارداد ۱۰ ساله است که بر اساس آن کشور هند موظف است ۸۵ میلیون دلار تجهیزات را در بندر چابهار نصب و راه اندازی کند البته باید تاکید کرد که بندر چابهار در همین لحظه هم در حال ترانزیت کالا است و خروج هند نمی تواند جلوی کار بندر در حوزه ترانزیت را بگیرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رامین مهرانور

رفع چالش ترخیص کالا از گمرک

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مشکل ترخیص مواد اولیه و ماشین‌آلات مربوط به خطوط تولید، با نظر هیات دولت برطرف شد، گفت: با بسته جدید دولت جلوی گشایش‌های ارزی بی‌ضابطه گرفته شد.

مسئله رسوب کالا در گمرک از زمانی آغاز شد که بر اساس بخشنامه جدید ارزی، برای تمامی کالاهای وارداتی که پس از ۱۶ مرداد ماه سال جاری وارد گمرکات کشور شده باید مابه‌التفاوت نرخ رسمی دلار به ارزش ۴۲۰۰ تومان و نرخ بازار آزاد، از سوی صاحب کالا پرداخت شود تا اجازه ترخیص داده ‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،این مصوبه محدودیت‌هایی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده به طوری که بخش عمده‌ای از صاحبان کالا بر این ادعا هستند که امکان پرداخت این مابه‌التفاوت را ندارند و روند بوروکراسی این پرداخت نیز طولانی است، از اینرو حجم بالایی از کالاهای وارداتی به ویژه مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات در گمرکات کشور رسوب کرده است.

برای چاره‌اندیشی حل این مشکل، دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران که در محل اتاق تهران واقع است، این موضوع را در دستور کار چهل و هشتمین نشست این شورا قرار داد و با دعوت از رئیس‌کل گمرک و نمایندگان تشکل‌ها و فعالان اقتصادی، پیرامون دستیابی به راه‌حل‌های عملیاتی بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت. در نهایت این خبر اعلام شد که مشکل مواد اولیه و ماشین‌آلات حل شده و همچنین کالاهایی که در فهرست گروه کالایی مورد حمایت دولت و دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ هستند، از پرداخت این مابه‌التفاوت با اخذ گواهی از وزارت صنعت، معدن و تجارت معاف می‌شوند.

مشکل رسوب کالا به دلیل تعدد بخشنامه‌های ارزی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در آغاز این نشست، با اشاره به سیاست ارزی دولت که از ابتدای امسال در دستورکار قرار گرفت و به گفته وی، مشکلات عدیده‌ای را برای فعالیت‌های اقتصادی و حوزه کسب و کار کشور ایجاد کرد، افزود: در بخشنامه ۲۱ فروردین ماه امسال، دولت با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، تاکید کرد که ارز دولتی برای تمامی کالاها تخصیص داده ‌می‌شود در حالی که این وعده دولت منجر به افزایش چشمگیر تقاضا برای ثبت سفارش کالا شد و طبق اعلام رسمی دولت، در مدت زمان کوتاهی نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار گشایش ارزی صورت گرفت.

مسعود خوانساری با بیان اینکه این تصمیم اشتباه، مشکلاتی را تا به امروز به همراه داشته است، افزود: با این حال، دولت در صدد جبران اشتباه قبلی، بخشنامه‌ای به تازگی ابلاغ کرده که هرچند تا حدودی جلوی گشایش‌های بی‌ضابطه قبل را گرفت، اما آن هم خالی از اشکال و ایراد نیست.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، یکی از چالش‌های بخشنامه جدید ارزی که از ۱۶ مرداد ماه امسال از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده را الزام به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ رسمی و بازار آزاد برای ترخیص کالاهایی که پیش از این با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش و به گمرکات وارد شده است عنوان کرد و گفت: با این تصمیم اخیر دولت، حجم بالایی از کالاهای وارداتی از جمله مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی در گمرکات حبس شد که خوشبختانه اخیرا گشایشی در مورد مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدکنندگان صورت گرفت.

رئیس اتاق تهران همچنین افزود: طی مدت پنج ماه گذشته، نزدیک به ۳۳ بخشنامه در ارتباط با موضوع ارز صادر شده که مشکلات بخش کسب و کار را تشدید کرده است. مسعود خوانساری همچنین در ارتباط با مشکلاتی که واحدهای تولیدی کشور برای تامین مواد اولیه تولیدی از بورس کالا دارند، گفت: این موضوع از سوی اتاق تهران به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این پیشنهاد را به دولت دادیم که مبنای نیاز داخلی واحدهای تولیدی میزان پرداخت مالیات ارزش افزوده صنایع طی مدت ۱۰ ماهه سال گذشته و تا دی ماه، باشد و بر اساس آن طی سال جاری سهم و درصد تخصیص مواد اولیه شیمیایی و پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و مس به واحدهای تولیدی از طریق بورس کالا به دست آمده و مازاد این بخش به صادرات تخصیص یابد.

رشد صادرات و مشکل واحدهای تولیدی

استاندار تهران نیز در این نشست، به بازدیدهای هفتگی خود از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی استان تهران اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی و به ویژه پس از سیاست جدید ارزی، به قدری هجمه برای صادرات غیرنفتی افزایش یافته که تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه برخی واحدها از جمله محصولات شیمیایی و پتروشیمی، ورق های فولادی، انواع قراضه و حتی کاغذ دچار مشکل شده‌اند.

محمدحسین مقیمی با بیان اینکه ‌می‌توان با بررسی میزان مصرف داخلی مواد اولیه صنایع، طی مدت ابتدای سال گذشته تا دی ماه همان سال، میزان مورد نیاز برای واحدهای تولیدی را برآورد کرد، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به راحتی ‌می‌تواند این مشکل پیش‌آمده برای بخش تولید را برطرف کند.

وی افزود: با تعیین میزان مصرف صنایع کشور، سهم صادرات برای هر یک از محصولات خام نیز قابل تفکیک است و دیگر این نگرانی وجود نخواهد داشت که درصد بالایی از مواد خام صرف صادرات شود و دست تولیدکنندگان به این مواد برای تولیدات خود نرسد.

افزایش صادرات در چهار ماهه اول سال

رییس‌کل گمرک ایران نیز در این جلسه، به دفاع از عملکرد سازمان متبوع خود در مواجه با سیل بخشنامه‌های گوناگون دولت و بانک مرکزی در خصوص ارز پرداخت. فرود عسگری ابتدا گزارشی از وضعیت ترخیص کالا طی مدت چهار ماه ابتدای سال جاری ارائه داد و گفت: طی این مدت، ۱۱ میلیون و ۵۵۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۵ میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲.۳ درصد افزایش و از حیث ارزش ۴ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه طی مدت چهار ماهه سال جاری، ۳۷ میلیون و ۴۰۱ هزار تن کالا از گمرکات کشور صادر شده است، افزود: ارزش این میزان کالای صادراتی ۱۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۴.۷ درصد رشد داشته است.

عسگری، عمده صادرات طی این مدت را به کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان و کره‌جنوبی عنوان کرد و افزود: بیشترین میزان واردات نیز از کشورهای چین، امارات، کره‌جنوبی، هند و آلمان صورت گرفته است.

تلاش گمرک برای بهبود و تسریع روند ورود و خروج کالا

رییس‌کل گمرک ایران سپس با اشاره به بخشنامه‌های ارزی دولت طی سال جاری و مشکلاتی که واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی با آن مواجه شده‌اند، گفت: این دستورالعمل‌ها منجر به آن شده که از سوی فعالان بخش خصوصی متهم به این شویم که گمرکات کشور در روند کسب وکار این بخش اخلال ایجاد کرده است در حالی که گمرک تنها مجری قانون و اجراکننده بخشنامه‌های دولت است.

وی ادامه داد: با این حال در گمرک تلاش کرده‌ایم که فرآیند ترخیص و امور گمرکی فعالان اقتصادی تسهیل شده تا اخلالی در بازار و تولید کشور ایجاد نشود، به همین منظور دستورالعمل‌هایی برای تسهیل مقررات موجود تنظیم و صادر کرده‌ایم.

رییس‌کل گمرک در ادامه افزود: در ارتباط با بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت نرخ رسمی ارز و بازار آزاد از سوی صاحبان کالا برای ترخیص کالاهایشان، تلاش کردیم که خطوط تولید از این بند بخشنامه مذکور مستثنی شود تا اخلالی در روند تولید کشور ایجاد نشود، که خوشبختانه موفق شدیم. به این ترتیب، برای رفع مشکلات پیش‌آمده برای واحدهای تولیدی، با مسئولیت گمرک اجازه ترخیص به بسیاری از محموله‌های وارداتی داده شده است.

وی در پایان سخنان خود در این نشست اطلاع داد که گمرک مصوباتی از ستاد مقابله با تحریم گرفته که شرایط مناسب‌تری برای ترخیص کالاها ایجاد و از مشکلات که برای فعالان اقتصادی ایجاد شده، کاسته شود.

 

منبع:روابط عمومی اتاق تهران

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رامین مهرانور

احتمالاتی درباره مابه التفاوت ارزی واردات

درپی پیشنهاد وزیر صنعت،معدن و تجارت برای دریافت قسطی مابه التفاوت کالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی تا قیمت ارز در بازار ثانویه، یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: گویا درگمرک کمیته کارشناسی تشکیل شده که تجار بتوانند کالاهای خود را با همان شرایط قبلی ترخیص کنند.
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، پس از ابلاغ بسته جدید ارزی در ۱۶ مردادماه، برخی از کالاهایی که تا پیش از این مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بودند، باید از بازار ثانویه تامین ارز کنند. همچنین برای جلوگیری از سودجویی ها از فاصله قیمتی ارز دولتی تا ثانویه، مصوب شد که همه کالاهای وارد شده ای که در گمرک مانده اند و ترخیص نشده اند ، مشمول پرداخت مابه التفاوت ارزی شوند و در این میان واردکنندگانی که می خواهند کالای خود را ترخیص کنند باید این مابه التفاوت را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت کنند. در این راستا احمد پورفلاح - عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران-اظهار کرد: به گفته عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی،گویا صحبت ها براین است که کمیته کارشناسی در گمرک تشکیل شده و تجاری که قبل از این مصوبه با همان شرایط قبلی کالا وارد کرده اند اجازه ترخیص بدون پرداخت مابه التفاوت به آنها داده می شود. 

وی در این باره تا همین حد بسنده کرد و در ادامه درباره سایر مسائل بازار ثانویه و نرخ ارز اظهار کرد: با اجماع کلی شرایط و آغاز فعالیت صرافی ها، شرایط بهتر شده وگرنه مشخص نبود امروز نرخ دلار و یورو به کجا می رسید. ولی واقعیت این است که به دلیل اینکه اعتماد عمومی خدشه دار شده و هیچ کس نمی تواند پیش بینی از بازار داشته باشد. 

وی با اشاره به معافیت صادرات از مالیات اظهار کرد: حتی با این معافیت، صادرکننده که به سبب تعهد برای عرضه ارز خود به سامانه نیما، اعتماد ندارد؛ بنابراین درعرصه فعالیت حضور نداشته یا حضورشان کمرنگ است. همچنین برخی هم تمایل دارند کالای در اختیار را به قیمت بالا بفروشند بنابراین کالایشان را عرضه نمی کنند تا ببینند فردا چه اتفاقی می افتد. 

پورفلاح افزود: گرفتاری ها و عوارض منفی به وجود آمده بدین معنا نیست که آزاد کردن تبادلات ارزی در سامانه نیما و بازار ثانویه با موفقیت موردنظر فاصله زیاد دارد. اما این شیوه کافی نیست و باید فکرهای کارشناسی شده تری صورت گیرد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر شفاف سازی در بخش مولد کشور گفت: نباید وعده هایی داده شود که پایه درستی ندارد. باید با مردم بویژه بخش مولد کشور صحبت کرد تا خودشان را برای حرکت در مسیر سخت آماده کنند. 

وی افزود: نباید بی دلیل امید دهیم و شرایط را مطلوب جلوه دهیم و مدعی شویم هیچ مشکلی نیست، چراکه مردم به درجه ای از هوشمندی و خردمندی رسیده اند که متوجه شوند اتفاقی برای تغییر شرایط نیفتاده و در روی همان پاشنه ثابت می چرخد.بنابراین به نارضایتی ها دامن زده شده که باید با اطلاعات شفاف حداقل برای بخش مولد صحبت کرد. 

پورفلاح اظهار کرد: بنده به عنوان یک مدیر صنعتی نمی توانم پیش بینی کنم که نرخ ارز چقدر باید باشد اما به هرحال چشم انداز کاهشی را اصلا نمی بینم و همینطور نمی توان منتظر بود دلار روی ۷۰۰۰ - ۸۰۰۰۰ تومان باشد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و بتوان بر اساس سیستم برد برد مسائل مان با سایر کشورها حل شود.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رامین مهرانور

واردکنندگان مواد اولیه و ملزومات خط تولید از پرداخت مابه التفاوت ارزی در گمرکات معاف شدند

«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت : 

طبق ماده 5 بسته ارزی دولت که ابلاغ شده است، همه کالاهایی که پیشتر با ارز 4200 تومانی وارد می شد و در بسته ارزی جدید تامین ارز آنها به بازار ثانویه منتقل شده و اکنون به گمرکات رسیده و ترخیص نشدند، مکلف شدند با پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز دریافتی و نرخ روز ارز کالا نسبت به ترخیص آنها اقدام کنند.


▫️به گفته وی، این موضوع برای برخی خطوط تولید و تجهیزات مربوط به آنها مشکلاتی ایجاد کرده بود و بر این اساس، امروز پیشنهادی به هیات وزیران تقدیم شد تا بر اساس آن همه کسانی که تجهیزات و ماشین آلات تولیدشان به گمرکات رسیده است، با اخذ گواهی از وزارتخانه ذیربط به گمرکات مراجعه و نسبت به ترخیص کالایشان اقدام کنند.


▫️شریعتمداری ادامه داد: همه مواد اولیه و ملزومات خط تولید، همچنین کالاهایی که محصول نهایی آنها با ارز 4200 تومانی وارد بازار می شود نیز مجازند با دریافت گواهی از وزارتخانه مربوطه به گمرکات مراجعه و بدون پرداخت ما به التفاوت ارزی نسبت به ترخیص کالاهایشان اقدام کنند.


📌صف دیگری به صف های مجوز واردات، مجوز تخصیص، مجوز تامین... اضافه شد...مجوز معافیت از پرداخت مابه التفاوت به انضمام انواع تعهدنامه ها!!!


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رامین مهرانور

ایجاد محدودیت‌ برای صادرات مواد معدنی/ کرایه های باربری افزایش می یابد

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بین المللی بازار فولاد و سنگ آهن گفت:


▫️ما در گذشته شاهد بارگیری ۵ الی ۷ کشتی سنگ آهنی در طول هفته بودیم، اما از ابتدای مرداد سال جاری و با نزدیک شدن به شروع تحریم‌ها این تعداد کشتی به ۲ عدد می‌رسد یعنی ثلث وضعیت گذشته و این وضعیت با آغاز دوره دوم تحریم‌ها از ۱۳ آبان بدتر خواهد شد.


▫️با آغاز دوره دوم تحریم‌ها که از تاریخ ۱۳ آبان اجراء خواهد شد صادرات منابع معدنی بسیار تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و با گران شدن کرایه باربری مواجه خواهیم شد ، به عنوان مثال در دو هفته گذشته کرایه بارگیری حدود ۴ دلار افزایش پیدا کرده و حتی میزان کانتینر کافی برای صادرات معدن و صنایع معدنی در دست نیست، زیرا کانتینر‌های صادراتی به علت تحریم‌ها جهت بارگیری مجدد بصورت خالی به بنادر باز نمی گردند.


▫️چنان که این وضعیت نامطلوب ادامه پیدا کند با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که در کوتاه مدت غیر قابل جبران هستند که از این مشکلات می توان به محدودیت در مراودات بانکی و حتی محدودیت‌هایی برای ارایه بارنامه با ذکر بندر بارگیری چه ایران و چه خلیج فارس مواجه شویم (این وضعیت با آغاز دوره اول تحریم‌ها ایجاد شده است) که مجموع این عوامل باعث کاهش قابل توجه صادرات محصولات صنایع معدنی شده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رامین مهرانور

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده صدور کارت عضویت و بازرگانی اشخاص حقوقی

◾️اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکتها رسیده باشد  


◾️در خصوص شرکت های با مسئولیت محدود ارائه تقاضانامه ثبت شرکت های داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها باشد الزامی است. 


◾️اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد. 


◾️فرم دال به همراه امضاء مدیرعامل، مهر شرکت و گواهی امضاء در دفتر اسناد رسمی 


◾️ارسال سیستمی گواهی موضوع ماده 186 ق.م.م مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری به آدرس متقاضی از طرف سازمان امور مالیاتی 


◾️روزنامه رسمی تاسیس و کلیه تغییرات شرکت تا این تاریخ

 

◾️ اصل کارت ملی مدیرعامل


◾️ اسکن و بارگذاری عکس 


◾️اصل مدرک تحصیلی معتبر ( حداقل دیپلم متوسطه )


◾️اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان


◾️داشتن حداقل سن 23 سال تمام. 


◾️اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری وحسن اعتبار بانکی به نام متقاضی و نداشتن چک برگشتی با تاریخ افتتاح حساب بیش از یکسال و گردش مالی مناسب  


◾️ارائه یکی از مدارک مالکیت ذیل: 

▫️الف: اصل سند مالکیت شش دانگ به نام شرکت، به آدرس دفتر مرکزی

▫️ب: اصل اجاره نامه محضری معتبر به نام شرکت، برای محل کار و به آدرس دفتر مرکزی.

▫️ج: اصل اجاره نامه بنگاه املاک دارای کد رهگیری به نام شرکت، برای محل کار و به آدرس دفتر مرکزی. 


◾️اشخاص غیر ایرانی متقاضی کارت بازرگانی علاوه بر ارائه مدارک فوق به استثنای بند های 3 و 7و 10 ملزم به ارائه تایید صلاحیت مدیران خارجی از سفارتخانه متبوعشان و ارائه اصل پروانه کار و اقامت به همراه اصل مدارک میباشند


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رامین مهرانور

فرآیند ثبت سفارش و دریافت ارز در یک نگاه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور