خدمات بازرگانی

خدمات بازرگانی، واردات و صادرات کالا

۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

تازه‌ترین کالاهای ممنوع‌الخروج

گمرک ایران صادرات رب گوجه‌فرنگی، سیب زمینی و خوراک دام و طیور را هم ممنوع اعلام کرد. هنوز روند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در تجارت خارجی ادامه دارد.

گمرک ایران صادرات رب گوجه‌فرنگی، سیب زمینی و خوراک دام و طیور را هم ممنوع اعلام کرد. هنوز روند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در تجارت خارجی ادامه دارد. حال آخرین خبرها نشان می‌دهد در پی افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی و مشتقات آن مانند رب گوجه‌فرنگی به‌دلیل افزایش تقاضا، تصمیم بر آن شد که صادرات این محصولات متوقف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوجه‌فرنگی اولین محصولی بود که به این دلیل وارد بحث ممنوعیت شد و ممنوعیت آن از آخرین روزهای تابستان اجرا شد و در همین حین فشارها برای ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و رب گوجه‌فرنگی نیز افزایش یافت. بر همین اساس با تصمیم وزارت جهادکشاورزی و بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک ایران ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی و خوراک دام و طیور را از روز پنج‌شنبه به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است. زمان ممنوعیت صادرات این محصولات تا اطلاع ثانوی اعلام شده است.

در نامه محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت دلیل این ممنوعیت صادرات، محدودیت عرضه سیب‌زمینی در بازار داخل، همچنین ضرورت تامین خوراک دام و طیور عنوان شده است. این تصمیم درحالی اجرا شده است که چند روز قبل مسوولان گمرک گفته بودند تصمیمات خلق‌الساعه صادرات را مختل می‌کند و بازارهای صادراتی را از بین می‌برد.

اتفاقی که به‌رغم هشدارهای مداوم صادرکنندگان، شنیده نشد و برخی شرکا درحال چرخش به سمت کشورهای دیگر هستند. در این راستا خبرها حاکی از آن است که لهستان به‌دنبال پرکردن جای خالی کالای ایرانی در شمال عراق است. منابعی در کردستان عراق می‌گویند: در پی ممنوعیت صادرات برخی کالاهای اساسی از سوی ایران به این منطقه تلاش‌هایی برای جایگزین کردن لهستان به‌جای ایران و واردات محصولات لهستانی به جریان افتاده است.

شیخ مصطفی عبدالرحمن، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق با اعلام این مطلب به رسانه‌های محلی، گفت: روز شنبه نشست مهمی با شماری از شرکت‌های لهستانی برگزار کردیم تا نیازمندی‌های داخلی کردستان عراق را که از طریق ایران تامین می‌شد، تهیه کنیم. او

افزود: لهستان به منظور تامین نیازمندی‌های منطقه کردستان عراق به‌طور رسمی اعلام آمادگی کرده است. او اظهار کرد: تلاش جدی برای یافتن منابع جدید در راستای تامین نیازهای اولیه کردستان عراق آغاز شده است تا این منابع جایگزین تجارت با ایران شوند.

خبرگزاری «ایرنا» به این موضوع اشاره کرده است: در پی ممنوعیت صادرات مواد غذایی از ایران به سایر کشورها قیمت این محصولات به‌خصوص در کردستان عراق شاهد رشد فزاینده بود؛ به نحوی که به‌عنوان مثال گوجه‌فرنگی از هر کیلو ۱۰۰۰ دینار (معادل ۸ هزار تومان) به سه هزار دینار افزایش پیدا کرد. همزمان سایر مواد غذایی چون روغن، برنج و گوجه‌فرنگی نیز شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی در منطقه کردستان عراق بود.

بخشنامه‌های متعدد دولت از ابتدای امسال تاکنون به هم ریختگی را در تجارت خارجی به دنبال داشته است. به گفته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، شاهد نوعی دستپاچگی در بدنه دولت هستیم که اگر اجرای یک تصمیم ۵ روز به تعویق بیفتد، کشور نابود خواهد شد. درحالی‌که گرفتن تصمیماتی به این شکل خسارات جبران‎ناپذیری به فعالان اقتصادی، اقتصاد کشور و حتی روابط خارجی می‌زند.

در ادامه صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی دولت، از روز ۲۰ مهرماه صادرات سیب‌زمینی، خوراک دام، طیور و رب گوجه‌فرنگی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. ابلاغیه‌هایی که احتمالا موجب می‌شود صادرکنندگان بخش دیگری از بازارها را نیز به رقبا واگذار کنند.

تریبون‌های مختلف، جایگاهی برای اعتراض‌های مکرر بخش‌خصوصی در مورد بخشنامه‌های ارزی و تجاری شده است. فعالان اقتصادی از هر فرصتی برای انتقال گلایه‌های خود به دولت استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مساله‌ای که در این باره وجود دارد، سلب شدن قدرت برنامه‌ریزی از صادرکنندگان و واردکنندگان است. ممنوعیت‌های صادراتی درحالی در چندین نوبت در مورد کالاهای مختلف اعمال شده که صادرکنندگان عنوان می‌کنند نسبت به فروش کالاهایشان به مشتری‌ها، تعهد دارند و این تصمیمات ناگهانی، به حیثیت کاری آنها ضربه وارد می‌کند و موجب می‌شود اعتبار این افراد در بازارهای بین‌المللی نیز از بین برود.

همچنین در صورتی که به تعهدات خود عمل نکنند، جریمه‌هایی هم در انتظار این صادرکنندگان خواهد بود. البته براساس قانون اعمال هرگونه ممنوعیت در تجارت خارجی، تخلف محسوب می‌شود؛ اما مقامات دولتی و تصمیم‌گیران همواره به شرایط ویژه کنونی اشاره دارند و ابلاغ بخشنامه‌های ارزی را در راستای مصلحت‌اندیشی‌می‌دانند.

حال آنکه تجار مدام از زیان‌های ناشی از این تصمیم‌هایی که ناگهانی و یک‌شبه و پشت درهای بسته اتخاذ می‌شود گلایه و انتقاد دارند. آنها معتقدند که می‌توان از مسیرهای دیگری برای مواردی همچون تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها در داخل، اقدام کرد و ممنوعیت صادرات مشکلی را حل نمی‌کند. بلکه فقط تولیدکنندگان را متضرر می‌کند و بازارها را از بین می‌برد. در شرایط کنونی نیز بازگشت به بازار از دست رفته، چندان آسان نیست. توقف صادرات هرچقدر هم کوتاه باشد، میدان را برای رقبا باز خواهد کرد.

درخصوص ممنوعیت صادرات سیب زمینی، محمدرحیم نیازی رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفته است: به‌جای اینکه بخواهیم جلوی صادرات محصولات را بگیریم تا از این راه چندین هزار تولیدکننده و ذی‌نفع متضرر شوند، باید سیستم عرضه را اصلاح کنیم. متاسفانه در کشور ما به‌جای اینکه به اصل قضیه پرداخته شود، عادت کرده‌ایم صورت قضیه را پاک‌کنیم. برای نمونه حاضریم تولیدکننده ضرر کند اما نمی‌خواهیم جلوی رانتی که در سیستم خرید، فروش و عرضه سیب‌زمینی وجود دارد، گرفته شود.

ممنوعیت صادرات سیب زمینی به‌دلیل افزایش قیمت این محصول در بازار اعمال شده است. اما نیازی دلایل افزایش قیمت سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته را اعتصاب کامیون‌داران و تاخیر در برداشت محصول می‌داند و اعتقاد دارد با برداشت‌های جدید مشکل قیمت‌ها حل می‌شود و با مازاد تولید روبه‌رو خواهیم بود. به گفته او، با توجه به مازاد تولید سیب‌زمینی در کشور، جلوگیری از صادرات این محصول غیرمنطقی است. تولید سالانه سیب‌زمینی در کشور ۵ میلیون تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. نگاهی به آمار و ارقام منتشرشده از صادرات سیب‌زمینی طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ حاکی از صادرات ۶۰۰ هزار تنی سیب‌زمینی به کشورهای همسایه است.

بنابراین با توجه به مازاد تولید سیب‌زمینی در کشور، صادرات این محصول نمی‌تواند تاثیری در قیمت بازار داخلی داشته باشد. او تاکید می‌کند: کشاورزان تولیدکننده سیب‌زمینی به دلیل کاهش قیمت، طی ۴ سال گذشته متحمل ضرر و زیان بسیاری شده‌اند و تداوم این ضرر با ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی دیگر قابل‌تحمل نیست. از طرف دیگر، هنوز کشت در مناطق سردسیری آغاز نشده و به عبارتی پیک برداشت محصول هنوز شروع نشده است.

در این شرایط، کشور قطعا با مازاد تولید مواجه خواهد بود و منطق حکم می‌کند صادرات متوقف نشود. به اعتقاد رئیس هیات مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی مهم‌ترین آسیب ناشی از ممنوع شدن صادرات سیب‌زمینی، کاهش سطح زیر کشت و در نتیجه کاهش تولید در سال آینده است.

او تصریح می‌کند: کاهش تولید به کاهش عرضه سیب‌زمینی در بازار داخل منجر خواهد شد و با توجه به نوسانات شدید ارز و افزایش قیمت آن، تنظیم بازار از راه واردات اصلا شدنی نیست و اطمینان می‌دهم که تداوم این روند به‌مرور بحران‌آفرین خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، دولت و دستگاه‌های اجرایی را مکلف می‌کند تا به‌منظور شفاف‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، هرگونه تغییر سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اقتصادی را در زمان مقتضی قبل از اجرا، از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع عموم برسانند.

ضمن اینکه در همین قانون هم تاکید شده دولت در اجرای هرگونه تصمیمی مکلف به نظرخواهی و مشورت با تشکل‌های اقتصادی است. اما فعالان بخش‌خصوصی تاکید دارند، صدور دستورالعمل‌ها و سیاست‌هایی که به‌طور مستقیم آینده اقتصادی‌ آنان را رقم می‌زنند، به تصمیم‌های یک‌شبه تبدیل شده‌اند؛ تصمیم‌هایی که اتخاذ آنها بدون مشورت با بخش‌خصوصی بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

اختیارات بانک مرکزی برای اجرای اصلاح نظام بانکی

اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شد.


در آخرین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به‌ ریاست حسن روحانی رئیس جمهور، اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وزارت اقتصاد موظف شد برای ارائه رفع موانع جذب و تشویق سرمایه‌گذاری، طرح‌های لازم را سریعاً تهیه کند. شورای عالی جهت‌گیری‌های لازم برای برنامه اصلاح نظام بانکی را به‌تصویب رساند.

در آغاز این جلسه، رئیس بانک مرکزی در مورد مشکلات ساختاری نظام بانکی و طرح بانک مرکزی برای اصلاح آن گزارشی را به جلسه ارایه کرد و سپس مواد لازم در این زمینه به‌تصویب رسید.

همچنین موانع حقوقی و اداری سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت اقتصاد با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی طرح رفع موانع و جذب و تشویق سرمایه‌گذاری را تهیه و برای تصویب به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارایه کند.طرح وزارت نیرو و وزارت راه نیز برای تقویت زیرساخت‌های نیروگاهی و تجهیزات ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی مطرح شد و تصمیمات لازم برای همکاری و تسریع در اجرای این طرح‌ها اتخاذ شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

هلند، روسیه و اسپانیا؛ صدرنشین صادرات اروپامحور خراسان رضوی

براساس آمار و ارقام کشورهای هلند و روسیه و اسپانیا صدرنشین صادرات اروپامحور خراسان رضوی هستند.

صادرات رکنی اساسی در اقتصاد و تولید هر جامعه محسوب می‌شود و در این میان به میزانی که حجم صادرات هر جامعه بیشتر باشد به همان نسبت می‌توان امیدوار بود که اشتغال و ضریب آن نیز در آن جامعه بالاتر باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز،خراسان رضوی از دیرباز به دلیل مرز مشترک با چند کشور همجوار زمینه مناسبی برای صادرات محصولات داشته است و شاهد بوده‌ایم که در سال‌های اخیر حجم و میزان صادرات این استان نیز افزایش داشته است.

براساس آمار و ارقام‌هایی که از سوی نهادهای مختلف ارائه می‌شود برای مثال حجم و میزان صادرات استان نسبت به بازه زمانی سال گذشته در سال جاری حدود ۳۲ درصد افزایش داشته که البته این خبری امیدوارکننده و امیدبخش است و می‌تواند زمینه مناسبی برای اشتغال پایدار در استان و همچنین افزایش میزان تولیدات را فراهم کند.

متنوع سازی صادراتی نیز یکی از مسائلی است که در استان خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته که خود می‌تواند زمینه و بستر مناسبی را برای صادرات محصولات مختلف فراهم کند.

۳۴ میلیون دلار صادرات از محل بازارچه‌ها

قربان میرزایی در قامت مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در زمینه صادرات استان با بیان اینکه حجم صادرات هم سال گذشته در این زمان یک هزار و ۳۶ تن به ارزش ۸۴۳ میلیون دلار بوده است می‌گوید: از کل ارزش صادرات غیرنفتی در شش ماهه امسال ۴ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۳۴ میلیون و ۲۰۱ هزار دلار از  محل بازارچه‌‌های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت میـزان واردات استان ۱۴۴ هزار تن بـه ارزش بالغ بر۱۷۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ازنظر وزن ۸ درصد و از لحاظ ارزش۷ درصد افزایش دارد چنانکه حجم  واردات سال گذشته در این زمان ۱۳۴ هزار تن به ارزش  ۱۶۴میلیون دلار بوده است.تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان هم در این مدت زمانی مثبت و معادل ۹۴۰ میلیون دلار است.

به گفته میرزایی، حجم صادرات بازارچه‌های مرزی استان در این مدت ۷۸ هزار و ۹۹۳ تن به ارزش تقریبی ۳۴ میلیون و ۲۰۱ هزار دلار بوده که نسبت به سال قبل از نظر وزنی کاهش ۴۲ درصدی و از نظر ارزشی، رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

هلند و روسیه؛ صدرنشین صادرات اروپا محور خراسان رضوی

راضیه علیرضایی؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز می‌گوید: مراودات تجاری استان با کشورهای هدف صادراتی و مبداء واردات استان در اروپا در ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت، رقم مبادلات تجاری با این کشورها از ۶۳ میلیون دلار به ۸۸ میلیون دلار رسیده و کشورهای هلند، روسیه و اسپانیا از بیشترین افزایش در حجم مبادلات برخوردار بوده‌اند.

وی افزود: بر این اساس، در این مدت صادرات به اروپا ۶۳ درصد رشد داشته و از حدود ۲۰ میلیون دلار در ۵ ماهه اول سال ۹۶ به بیش از ۳۲ میلیون دلار در ۵ ماهه امسال بالغ شده که بیشترین افزایش مربوط به کشورهای هلند، ترکیه، روسیه و اتریش بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح می‌کند: واردات کالا از مبداء کشورهای اروپایی که بیشتر کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است نیز در مدت مورد اشاره با رشد ۲۸٫۵ درصدی از ۴۳ میلیون دلار در ۵ ماهه اول سال ۹۶ به ۵۶ میلیون دلار در سال جاری رسیده است که بیشترین افزایش‌ها مربوط به کشورهای اسپانیا، اتریش و روسیه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

احتمال راه‌اندازی بانک مشترک میان ایران و ترکیه

دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خبر داد

در جهت افزایش حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه و تسهیل آن، دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از احتمال راه‌اندازی بانک مشترک میان دو کشور خبر داد و اعلام کرد: نقشه راهی برای همکاری‌های اقتصادی دو کشور آغاز شده و دو کشور خواستار توسعه همکاری در زمینه داروهای بیوتکنولوژی و همکاری در مبادلات دارویی هستند.

سید جلال ابراهیمی – مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه – در گفت‌و گو با ایسنا، گفت: در مرحله اول برای سرعت بخشی در امر مبادلات تجاری، تشکیل صندوق ضمانت صادرات ایران- ترکیه ضروری است و ایران اخیرا پیشنهاد تشکیل یک بانک مشترک برای توسعه روابط تجاری بین ایران و ترکیه کرده است که البته این پیشنهاد مورد توجه و نیاز است، چرا که می‌تواند گره‌گشای مشکلات تجاری و آسان‌سازی روابط بین دو کشور باشد.

وی افزود: برای ایجاد بانک مشترک بین ایران و ترکیه حداقل شش ماه وقت لازم است سهامداران و کثرت سهام دو طرف در بانک‌های مرکزی دو کشور تثبیت شود. از طرفی ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری و ضمانت صادرات که هرگونه خرید و فروش را تضمین کند و دارای پیغام خاص فی‌مابین باشد یکی از روش‌های خوب برای اجراست همانطور که در حال حاضر از پیشنهادات آلمان برای حفظ روابط تجاری به روش تهاتر  یا پایاپای است.

ابراهیمی اظهار کرد: ایران و ترکیه تلاش‌های مضاعف برای افزایش حجم مبادلات تجاری صنعتی خود آغاز کرده‌اند و در حوزه اقتصادی، بانکی و خرید مواد پتروشیمی، مواد معدنی و همچنین قطعات صنعتی روابط خود را توسعه می‌دهند.

وی افزود: ایران و ترکیه برای حل مسائل تجاری و توسعه روابط کمیسیون‌های مشترک، نقشه راه همکاری‌های اقتصادی را برای طرح پروژه‌هایی با قابلیت اجرا در اقتصاد مشترک آغاز کرده‌اند که کمیسیون تجارت ترجیحی، تجارت مرزی، کمیسیون حمل و نقل گمرکی، روابط بانکی و … از آن جمله است. به طور مثال ایجاد شهرک صنعتی مشترک در حوزه مرزی که برای استقرار صنایع، ایجاد صنایع مشترک المنافع و همچنین استفاده از فرصت‌های مشترک که مورد نیاز هر دو کشور است از جمله این اهداف است. جلب و جذب سرمایه از هر دو سو و جلب سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های صنعتی در شهرک صنعتی مشترک یکی دیگر  از اهداف این پروژه است.

ابراهیمی با بیان این که مدیر کل شهرک‌های صنعتی ترکیه در بازدید و مذاکره با رایزن اقتصادی ایران و ترکیه خواستار ادامه مذاکرات و به نتیجه رسانیدن هرچه سریع‌تر این پروژه شده‌اند، گفت: این مذاکرات علاوه‌بر شکوفا کردن صنعت و تجارت در حوزه مرزی دو کشور، تاثیر شگرفی در شهرهای اطراف مرز هر دو کشور به وجود می‌آورد. همچنین قرار است که به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی در شهر آنکارا برگزار شود که نقشه راه آن بررسی جوانب مختلف اقتصادی در توسعه بازرگانی دو کشور از طریق تعرفه‌های ترجیحی، حذف دلار از سیستم مبادلات بازرگانی، استفاده از سوآپ ارزی، استفاده از پول‌های ملی دو کشور، بررسی نحوه ضمانت نامه‌های تجاری برای جایگزین سوییفت (پیغامگیر بانکی) یا نحوه استفاده از پیغام‌های جدید به جای سوییفت و ایجاد مراکز اعتباری مشترک از جمله اهداف است.

مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه با اشاره به پیشنهاد مدیر کل شهرک‌های صنعتی ترکیه که برای سرعت بخشی به امر فوق، مبنی بر این که هیاتی از کارفرمایان مطرح ترکیه، صنعت‌مردانی از مناطق مختلف ترکیه به ایران اعزام شود تا با ایجاد ارتباط بین صنعت‌گران شهرک‌های صنعتی ایران و شناخت کمبودها، ارتباط بین صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی در کشور را میسر سازند.

ابراهیمی افزود: با توجه به نقش شهرک‌های صنعتی در توسعه تجارت حوزه SME، همایش‌های مشترک شهرک‌های صنعتی می‌توانند نقش اساسی در بالارفت مبادلات تجاری دو کشور و توسعه صنعت شود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که رایزن اقتصادی ایران در آنکارا در دیدار با رئیس سندیکای کارفرمایان تولید داروی ترکیه، از آنها خواست به همراه هیاتی از واحدهای دارویی از ایران بازدید کنند و برای توسعه همکاری های تولید و همچنین بازار مشترک دارو مذاکراتی در تهران انجام دهند که طرف ترک از این موضوع استقبال کرده است. لذا هر دوطرف خواستار توسعه همکاری در زمینه داروهای بیوتکنولوژی و همکاری در مبادلات دارویی بین دو کشور شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

روند کاهشی قیمت طلا و سکه ادامه‌دار است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: چنانچه کاهش قیمت‌ها با همین رویه ادامه یابد نرخ طلا و سکه طی  هفته جاری کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تعطیلی سایت‌های مجازی در حوزه خرید و فروش طلا خبر داد و گفت: به دنبال التهابات در بازار کالاهای سرمایه‌ای حکمی را جهت تعطیلی تمام سایت‌های مجازی در حوزه خرید و فروش طلا و سکه صادر کردیم که هدف از این طرح، کاهش التهاب قیمت‌هاست.

آیت محمدولی افزود: همچنین با نوسانات اخیر نرخ ارز عده‌ای فضای مجازی را متهم به نوسانات نرخ ارز و طلا دانستند که ما با صدور اطلاعیه‌ای از فعالان مجازی تحت پوشش اتحادیه طلا و جواهر درخواست کردیم تا نسبت به درج قیمت در وب سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی خودداری کنند.

این فعال صنفی درباره پیش‌بینی قیمت طلا و جواهر طی هفته جاری گفت: نگاه فعالان اقتصادی ثبات وضعیت حاکم است. چنانچه کاهش قیمت‌ها با همین رویه ادامه یابد نرخ طلا و سکه طی  هفته جاری کاهش خواهد یافت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

کاهش نرخ ارز ادامه دارد

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اختیارات خوبی که شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بانک مرکزی داد تاکید کرد که روند کاهشی قیمت ارز در بازار ادامه خواهد داشت.

محمود واعظی ظهر امروز (چهارشنبه) و در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت تلاش بسیار زیادی را انجام داده و برنامه‌ریزی می‌کند تا بازار ارز و کالا ساماندهی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، واعظی با اشاره به اختیاراتی که در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بانک مرکزی داده شد، افزود: با همکاری سایر دستگاه‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی برای تسهیل واردات ارز و طلا به کشور، بازار تاثیر پذیرفت و در تلاش هستیم تا بازار به روال عادی خود بازگردد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: اینکه عده‌ای دلال از مردم بخواهند تا ارز خود را در بازار بفروشند یا بخرند یا نگهدارند، درست نیست زیرا بازار صرفا باید براساس عرضه و تقاضا تنظیم شود.

واعظی با تاکید بر اینکه براساس نظر دولت، قیمت ارز قیمت موجود در بازار نیست، گفت: اعتقاد داریم قیمت ارز باید از رقم موجود نیز پایین‌تر بیاید.

وی به مردم پیشنهاد کرد تا به جای سرمایه‌گذاری در بازار ریسک پذیر ارز در بازارهای با ثبات و بخش‌های ماندگار اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که بازار فیزیکی ارز بازار کوچکی با حجم یک تا یک و نیم درصد از معاملات است و با یک مداخله، قیمت‌ها بالا یا پایین خواهد رفت؛ کسی که در این بازار متضرر می‌شود مردم هستند و کسی که سود می‌برد تنها دلالان هستند.

واعظی ادامه داد: تلاش دولت براین است که بازار را کنترل کند تا روند کاهشی که از روز شنبه هفته جاری آغاز شده، ادامه پیدا کند.

وی گفت: امیدواریم دلال‌ها یک روز ارز بخرند یک روز بفروشند و یک روز پیش خود نگه دارند و تمام شود.

واعظی ادامه داد: قیمت ارز اصلا این ارقام نیست ما اعتقاد داریم قیمت ارز از نیما که حدود ۷۵۰۰ است هم پایین‌تر است.

وی افزود: امیدوار هستیم روند نزولی که از شنبه آغاز شده ادامه پیدا کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

کاغذ بسته‌بندی و تیشو از فهرست ممنوعیت صادرات خارج شد

بنا به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، انواع کاغذ بسته‌بندی و کاغذ تیشو از فهرست ممنوعیت صادرات خارج شد.

بنا به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، انواع کاغذ بسته‌بندی و کاغذ تیشو از فهرست ممنوعیت صادرات خارج شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مکاتبه‌ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان موضوع خارج شدن تعدادی از تعرفه‌های مربوط به انواع کاغذ از لیست ممنوعیت صادرات را اعلام کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: صادرات انواع مقطوعات چوبی خام، انواع نئوپانو MDF خام، انواع کاغذ باطله، کاغذ روزنامه به شکل رول یا ورق، انواع کاغذهای اندود نشده شامل: انواع کاغذ و مقواهای چاپ و تحریر به شکل رول و ورق، کاغذ سبک اندود شده، دفاتر ثبت و حسابداری، دفترچه مشق از تاریخ صدورنامه ممنوع می‌باشد.

ضمنا پیرو نامه‌های شماره ۶۰/۱۳۲۰۷۵ مورخ ۹۷/۰۵/۲۰ و شماره ۶۰/۱۷۴۵۹۷ مورخ ۹۷/۰۷/۰۲ دستور فرمایید انواع کاغذ بسته‌بندی به تحت تعرفه‌های ۴۸۰۴۱۱۰۰، ۴۸۰۴۱۹۰۰، ۴۸۰۵۱۱۰۰، ۴۸۰۵۱۲۱۰، ۴۸۰۵۱۲۹۰، ۴۸۰۵۱۹۱۰، ۴۸۰۵۱۹۹۰، ۴۸۰۵۲۴۱۰، ۴۸۰۵۲۴۹۰، ۴۸۰۵۲۵۱۰، ۴۸۰۵۲۵۹۰ و کاغذ تیشو تحت تعرفه ۴۸۰۳۰۰۰۰ از فهرست ممنوعیت صادرات خارج می‌گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

۳ وزارتخانه مسئول تخصیص و بانک مرکزی مسئول تامین ارز واردات کالا

روند پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان کالا از تیرماه سال جاری تغییر کرد و سه وزارت خانه صمت، کشاورزی و بهداشت به عنوان مرجع و مسئول تصمیم‌گیری در ارتباط با تخصیص ارز به واردکنندگان کالا عمل می‌کنند.


روند پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان کالا از تیرماه سال جاری تغییر کرده و سه وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و بهداشت به عنوان مرجع و مسئول تصمیم‌گیری در ارتباط با تخصیص ارز به واردکنندگان کالا براساس اولویت عمل می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با تغییر شرایط دریافت ارز دولتی دفاتر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار ادارات مسئول دو وزارتخانه دیگر به عنوان مرجع تصمیم‌گیری درخصوص بررسی و صدور مجوز جهت تخصیص ارز دولتی فعالیت می‌کنند.

بانک مرکزی تنها تامین کننده ارز کالاهای گروه اول (کالاهای اساسی و دارو) است و هیچ دخالتی درباره اینکه ارز موجود در اختیار کدام واردکننده قرار بگیرد نداشته و صرفا بر اساس تایید وزارت صمت (مندرج در ثبت سفارش صادره) اقدام می کند.

تنها مرجع تشخیص تخصیص ارز با نرخ مصوب دولت (۴۲۰۰۰ ریال برای هر دلار) وزارتخانه های یاد شده با تایید نهایی وزارت صمت هستند و بنابراین در این ارتباط بانک مرکزی دخالتی در تعیین مصادیق تخصیص ارز نداشته و فقط مجری تامین ارز با تایید و مسئولیت دستگاه‌های یاد شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

پیشنهاد اتاق بازرگانی درباره کالاهای اساسی روی میز دولت

شافعی از ارسال طرحی به دولت برای تامین کالاهای اساسی خبرداد وگفت:با مکانیزم فعلی واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ثروتمندان بهره بیشتری از این کالاها می برند و این باید اصلاح شود.

غلامحسین شافعی در جلسه صبحانه کاری فعالان اقتصادی با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: مرور کلی بر وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌دهد که در گذشته و حال، جهت‌گیری های توسعه‌ای تحت تاثیر تمایلات سیاسی و مرزبندی‌های ناشی از آن بوده است و به خصلت‌ها و توانمندی‌های خاص هر منطقه هیچگاه توجه نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در مناطق مختلف، اگر فرد بانفوذی از منطقه در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته است، آن منطقه برخوردار از تصمیم‌گیری‌ها شده است و حاصل آن نیز دست نیافتن به توسعه نامتوازن و عدم بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی بوده است، این در حالی است که وجود نابرابری میان استانهای کشور با پایتخت، این رویه را به خوبی نمایان می کند؛ اما سوال این است که طی اجرای برنامه‌های پیشین، تا چه اندازه در توسعه استانهای کشور و نابرابری‌های منطقه‌ای موثر بوده است و چرا با وجود یک دولت مرکزی که نسبت به توسعه همه مناطق کشور تعهد دارد، در عمل کارکردهای متفاوت را در نواحی مختلف کشور مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: باید پاسخ داد که آیا توازن منطقه‌ای با این روش‌ها دست یافتنی است، در شرایطی که مناطق محروم در فقر و توسعه نیافتگی قرار گرفته اند، تا چه اندازه می توان از این وضعیت نجات پیدا کرد، این در حالی است که نگاه حاکمیتی به منطقه ها باعث شده است که بودجه ها متناسب با عملکرد تخصیص نیابد.

به گفته شافعی، تعدادی از سازمان‌ها و نهادها اهداف خود را برتر از اهداف برنامه‌های توسعه‌ای تلقی می‌کنند و بیش از اینکه در صدد تحقق اهداف برنامه باشند، مترصد دسترسی به اهداف گروه، حزب یا سازمان‌های متبوع خود هستند که این یکی از آفات مهم عدم تحقق برنامه‌های توسعه‌ای در اقتصاد ایران و انحراف منابع است.

وی اظهار داشت: در این میان تجربه کشورهای فدرال و توسعه یافته نشان می‌دهد که مساله منطقه بندی در توسعه و نگاه جدی به توسعه متوازن در دستور کار قرار گرفته است که بر این اساس بررسی و مطالعه اتاق ایران که به وزارت کشور ارایه شده است، نشان داده که می توان با یک سری برنامه، توسعه متوازن را در دستور کار قرار داد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: کارگروه ویژه با اتاق بازرگانی و وزارت کشور تشکیل شود تا حاصل این مطالعات چندین و چند ساله را حل و فصل نماید. این در حالی است که اگرچه مشکل منابع در کشور وجود دارد ولی مساله اصلی عدم توزیع مناسب این منابع است.

وی اظهار داشت: برای موضوع کمک به اقشار آسیب‌پذیر کشور از سوی دولت برنامه‌هایی تدوین شده است، نشان می دهد که این روش‌ها دقیقا بیش از آنکه اقشار آسیب‌پذیر از این کمکها بهره مند شوند، اشخاص برخوردار از آن بهره می برند، به نحوی که میزان استفاده مردم برخوردار از یارانه های کشور بیش از افرادی است که در فقر و فلاکت به سر می برند و در این ارتباط نیز استدعا و تقاضا این است که هدف مقدس را در این کار مورد توجه قرار دهید و صرفا از اقشار آسیب‌پذیر کشور حمایت شود.

شافعی از ارسال طرحی به دولت از سوی اتاق بازرگانی ایران فردا خبر داد و گفت: آخرین اقدامی که در رابطه با تامین کالاهای اساسی از سوی اتاق ایران پیشنهاد شده در دولت مصوب شده است و در این رابطه باید به این نکته توجه داشت که افرادی  از کالاهای اساسی بهره مند می شوند که ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند، پس باید نقطه هدف فقط اقشار آسیب پذیر باشند و در این رابطه پیشنهادی مطرح شده که امروز و فردا به دولت ارایه می‌شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور

استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای پیگیرد قضایی دارد

وزیر صنعت معدن و تجارت در نامه‌ای خواستار شفاف سازی در مورد استفاده از کارت‌های بازرگانی و سوء استفاده از آن شد.


وزیر صنعت معدن و تجارت در نامه‌ای خواستار شفاف سازی در مورد استفاده از کارت‌های بازرگانی و سوء‌استفاده از آن شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در نامه محمد شریعتمداری خطاب به اتاق بازرگانی، گمرک، سازمان توسعه تجارت و وزارت اقتصاد آمده است: قابل توجه آن دسته از دارندگان کارت‌های بازرگانی که کارت خود را در اختیار دیگران قرار دادند، توجه کنند که بر اساس بخشنامه‌ مورخ ۲۷ شهریور ۹۷ وزارت صنعت معدن و تجارت صادرکنندگانی که اقدام به صادرات می‌کنند، باید فاکتور خرید و کارت بازرگانی به اسم یک شخص باشد.

در صورتی که فاکتور خرید به اسم صاحب کالا باشد، ولی از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده کند، صاحب کارت بازرگانی تحت پیگرد مراجع قضایی قرار گرفته و شامل جریمه‌های نقدی سه برابر ارزش کالای صادراتی می‌شود. همچنین کارت بازرگانی شخص ظرف مدت یک ماه باطل خواهد شد.

این بخشنامه از ۷ مهر ماه اجرایی خواهد شد.

در پی افزایش قیمت ارز و تعهد صادرکنندگان برای ارائه ارز در سامانه نیما، زنگ هشدار استفاده از کارت‌های اجاره ای در بخش صادرات به صدا درآمده بود تا از این طریق امکان رهگیری ارز صادراتی وجود نداشته باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رامین مهرانور